Niewste blog posts
Lake Matheson

11 daagse rondreis over het Zuidereiland van Nieuw Zeeland, deel 2

Bealey Spur Track

Lees hier het vervolg van mijn 11-daagse roadtrip over het Zuidereiland – deel 1.

Dag 7

Op dag 7 werden we wakker in Dunedin en zijn we vroeg opgestaan, we hadden namelijk een drukke planning. Voordat we weer verder gingen wilden we de omgeving een beetje verkennen en met name de Otago Peninsula. Wij zijn naar Sandfly Bay gegaan, dit is een prachtige baai waar je zeedieren kunt spotten. We hebben hier voornamelijk zeehonden gezien terwijl ze net aan land kwamen, een leuk gezicht! Nadat we nog een beetje door de stad hebben gelopen en onder andere Baldwin Street en de botanische tuin hadden bezocht stapten we weer in de auto.

We gingen naar de West Coast. Tussendoor zijn we gestopt bij, onder andere Wanaka, Fantail Falls en Thunder Creek Falls. We overnachtten langs de snelweg, bij de Pleasant Flat Campsite met uitzicht op de Haast River. Hier hebben we niet van genoten aangezien het er vol zat met bijtende zandvliegen. We hebben er sowieso veel last van gehad aan de West Coast, maar nergens zo erg als hier.

Dag 8

De volgende dag reden we verder de West Coast op en gingen we de gletsjers bezoeken. Als eerste kom je langs Fox Glacier. We hebben de Fox Glacier Valley Walk gelopen om een beter uitzicht te krijgen op de gletsjer. Dit is een korte wandeling van een uurtje. Voordat we verder naar het noorden gingen zijn we ook langs Lake Matheson gegaan. Dit meer staat bekend om het spiegelbeeld van Mount Cook dat je kan zien op een heldere dag. Helaas was dat bij ons niet het geval, maar het was nog steeds een mooi meer met een leuke, makkelijke wandeling.

De volgende stop was Franz Josef Glacier.

De weg ernaar toe vond ik heel indrukwekkend. Er stonden namelijk borden langs de weg die lieten zien hoe snel de gletsjer in omvang is afgenomen in de afgelopen jaren. De wandeling naar de Franz Josef Glacier was wat langer, maar ook een stuk indrukwekkender. Je loopt daar namelijk in een vallei omringd door hoge bergen en langs een rivier met gletsjerwater.

Na de gletsjers bezocht te hebben zijn we nog een stukje verder gereden en hebben we de nacht doorgebracht in Pukekura Lodge. Hier konden we voor een klein bedrag in de auto slapen en gebruik maken van hun douches.

Dag 9

De planning voor dag 9 was nog meer van de West Coast bezoeken. Onze eerste stop was Hokitika, een schattig dorpje waar we hebben geluncht. Na wat korte stops zijn we uitgekomen in Greymouth. We zijn naar Shipwreck Point gegaan, waar je dolfijnen kunt spotten. We hadden heel veel geluk want zodra we daar aankwamen zagen we een Hector Dolfijn! Na 8 drukke dagen waren we eigenlijk wel erg moe en hadden we besloten om het wat rustiger aan te doen. We zijn een filmpje gaan kijken in de bioscoop in Greymouth. Na de film zijn we nog iets verder naar het noorden gereden en hebben we overnacht in Rapahoe Bay Holiday Park. We konden hier buiten in de tent slapen. Dit is een erg mooie plek waar we hebben genoten van de zonsondergang. Er waren veel andere reizigers hier waar we een gezellige avond mee hebben gehad.

Dag 10

De volgende dag zijn we nog iets noordelijker gereden naar Punakaiki voor de bekende Pancake Rocks. De Pancake rocks waren best ver uit de route voor ons aangezien we terug moesten naar Christchurch. Daarom wilde we er ook wel iets langer blijven en besloten om een hike te doen, de Pororai River Track. Deze hike duurt ongeveer 2,5 uur en loopt langs de Pororai rivier en door bossen, een erg leuke hike! Na de hike reden we weer naar het zuiden naar de Kumara Junction vanaf waar we naar het oosten konden rijden op weg naar Arthur’s Pass. Eind van de middag zijn we aangekomen in Arthur’s Pass, waar we de nacht doorbrachten. We sliepen in de tent op de Klondyke Corner Campsite.

Dag 11

Op onze laatste dag wilden we Arthur’s Pass gaan ontdekken. We hadden van te voren twee hikes uitgekozen: de Devils Punchbowl track en de Bealy Spur Track. De Devils Punchbowl hike is een korte wandeling van 30 minuten die ons naar een mooie waterval bracht. De Bealy Spur Track is een intensieve hike van 2,5 uur. Maar wat een prachtige hike! We liepen door bossen, open valleien, rotsachtige landschappen en we hadden de meest prachtige vergezichten. Deze hike liet de prachtige ruige natuur van de omgeving goed zien. Springfield Nieuw Zeeland

Na de twee hikes gingen we weer op weg naar Christchurch. We stopten tussendoor bij de Castle Hill Limestones. Dit is een mooie plek met veel limestone boulders waar je op kan klimmen, ook is het gewoon leuk om er te wandelen. Verder stopten we ook in Springfield vanwege de levensgrote donut en zoals altijd als ik in de buurt ben gingen we naar Sheffield. Sheffield heeft namelijk de lekkerste “pie shop” van Nieuw Zeeland! Ik neem er altijd één of twee mee voor onderweg, maar ook nog wat bevroren pie’s voor later, voor maar 1 dollar per stuk! 🙂

Hopelijk heb je genoten van mijn reisverhaal. Ik vond het een fantastische reis waarin we heel veel moois hebben gezien. Ik raad iedereen aan om het Zuidereiland met eigen vervoer te bezoeken aangezien er zo veel leuke en mooie stops onderweg zijn. Veel plezier!

Lees ook deze blog posts

Hostels in Nieuw Zeeland

Als je gaat reizen in Nieuw Zeeland en graag mensen wilt ontmoeten of geld wilt besparen zijn overnachtingen in hostels een geweldige optie. Hostels in Nieuw Zeeland zijn erg goed en te vinden in alle steden en veel dorpen. Veel [...]

Mijn jaar in Nieuw Zeeland

In 2016 ben ik voor een jaar naar Nieuw Zeeland gegaan met een working holiday visum. Dit visum geeft jongeren tussen de 18 en 30 de kans om één jaar in Nieuw Zeeland te wonen en werken. Dit was de [...]